03.03.2020 | 9:45

Транспортний податок 2020: оподаткування легкових автомобілів

Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що у 2020 році підлягають оподаткуванню транспортним податком легкові автомобілі з 2015 року випуску (включно), середньоринкова вартість яких становить понад 1771125 гривень.

Перелік легкових автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2020 році, розміщено на офіційному вебсайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за посиланням: http://www.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice?lang=uk-UA.

Зазначений перелік містить такі дані: марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна, тип пального.

Згідно з п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 розділу ХІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ) об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Відповідно до п. 267.4 ст. 267 розділу ХІІ ПКУ ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 гривень за кожен легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування відповідно до п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ.

Згідно з п.п. 267.6.4 п. 267.6 ст. 267 розділу ХІІ ПКУ платники податку – юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Щодо об’єктів оподаткування, придбаних протягом року, декларація юридичною особою – платником подається протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об’єкт, а податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт.

Відповідно до п.п. 267.7.1 п. 267.7 ст. 267 розділу ХІІ ПКУ податок сплачується за місцем реєстрації об’єктів оподаткування і зараховується до відповідного бюджету згідно з положеннями Бюджетного кодексу України. Транспортний податок сплачується у строки сплати податку, встановлені п.п. 267.8.1 п. 267.8 ст. 267 ПКУ, а саме:

а) фізичними особами – протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення;

б) юридичними особами – авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.

Детальніше щодо оподаткування транспортним податком легкових автомобілів – на офіційному вебпорталі ДПС України за посиланням: https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/405577.html

Щодо ведення обліку товарів, які знаходяться у продажу

В Державній податковій службі звертають увагу на збільшення випадків встановлення невідповідності кількості пального, яке знаходиться у місцях продажу.

Такі випадки податківці фіксують під час проведення фактичних перевірок господарських одиниць, на яких здійснюється реалізація пального.

Невідповідність встановлюється, зокрема, за результатами проведених спільно з представниками суб’єкта господарювання інвентаризацій фактичних залишків пального, яке повинно знаходитися у місці продажу відповідно до первинних документів, що підтверджують факт отримання такого пального.

Відповідальність за вказане порушення передбачена статтею 20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». До суб’єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Просимо суб’єктів господарювання бути уважними та в обов’язковому порядку виконувати вимоги пункту 12 статті 3 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та забезпечувати відповідність залишків пального у місці продажу кількості отриманого на підставі первинних документів пального (з урахуванням кількості реалізованого пального).

Подання уточненої фінансової звітності

Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що з метою виправлення самостійно виявлених помилок, за результатами проведення аудиторської перевірки або з інших причин, підприємства можуть подавати уточнену фінансову звітність на заміну раніше поданої фінансової звітності.

 Подання та оприлюднення уточненої фінансової звітності здійснюються у такому самому порядку, як і фінансової звітності, що уточнюється.

У разі, якщо внаслідок виявлених у фінансовій звітності помилок підлягають уточненню показники Податкової декларації з податку на прибуток підприємств (далі – Декларація), то таке уточнення здійснюється відповідно до положень Податкового кодексу України:

- із поданням до уточнюючої Декларації уточненої фінансової звітності за відповідний звітний період;

- у складі звітної Декларації з поданням до додатка ВП фінансової звітності за звітний (податковий) період, що уточнюється, із зазначенням позначки в таблиці 3 «Наявність поданих до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств додатків – форм фінансової звітності за звітний (податковий) період, що уточнюється» додатка ВП до Декларації.

Якщо показники уточнюючої фінансової звітності не вплинули на показники Декларації, платник податку подає уточнюючу фінансову звітність за відповідний звітний період у такому самому порядку, як і фінансову звітність, що уточнюється, без подання уточнюючої Декларації.

Зміни в частині оподаткування ПДВ окремих операцій

Головне управління ДПС у Харківській області повідомляє, що в частині оподаткування ПДВ відбулися зміни, внесені Законами від 05.12.2019 №344-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов для діяльності підприємств та організацій, заснованих громадськими об'єднаннями осіб з інвалідністю» (далі - Закон № 344) та від 20.12.2019 № 425-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України у зв'язку із вдосконаленням процедури проведення фінансової реструктуризації та щодо вдосконалення оподаткування операцій фінансового лізингу» (далі - Закон № 425).

        Так, Законом № 344 до 01.01.2025 продовжено право на застосування нульової ставки ПДВ підприємствам та організаціям громадських об'єднань осіб з інвалідністю  до операцій з постачання ними товарів/послуг, місцем постачання яких визначено митну територію України, за умови відповідності критеріям, визначеним у п. 8 підр. 2 розділу XX ПКУ.

Законом №425 продовжено до 01.01.2023 дію пільгового режиму оподаткування ПДВ для операцій платників податку - боржників та/або їх поручителів із постачання товарів для цілей погашення заборгованості боржника перед кредиторами відповідно до плану реструктуризації, підписаного згідно із законом. Під час здійснення операцій з постачання товарів, що звільняються від оподаткування ПДВ згідно із цим пунктом,  боржник та/або поручитель не застосовують норми п.198.5 ст.198 та п.199.1 ст. 199 ПКУ щодо нарахування податкових зобов'язань або коригування раніше нарахованих податкових зобов'язань та/або сум податку, віднесених до податкового кредиту у зв'язку з таким постачанням (п. 46 підр. 2 розд. XX  ПКУ).

З 29.12.2019 запроваджено режим звільнення від оподаткування ПДВ операцій банків та інших фінансових установ з постачання (продажу, відчуження) товарів, отриманих ними від боржників, поручителів (майнових поручителів - заставодавців, іпотекодавців) за операціями з постачання товарів, що звільнені від оподатковування згідно з абз.1 п.46 підр.2 розд. XX ПКУ. Таке звільнення стосується тієї частини вартості товарів, за якою вони були набуті у власність у рахунок погашення зобов’язань за договором кредиту (позики).

При постачанні (продажу, відчуженні в інший спосіб) банками та іншими фінансовими установами товарів, отриманих ними в результаті операцій, звільнених від оподаткування на підставі п.46 підр.2 розд.XX ПКУ, базою оподаткування є позитивна різниця між ціною постачання та ціною придбання товарів. Ціна придбання визначається як вартість, за якою такі товари були отримані банками та іншими фінансовими установами.

У новій редакції викладено п.189.5 ст.189  ПКУ, у разі постачання товарів, які були повернуті лізингоодержувачем лізингодавцю за договором фінансового лізингу у зв'язку з його невиконанням чи неналежним виконанням (у тому числі повернуті на підставі виконавчого напису нотаріуса), та при цьому лізингодавцем за операцією з повернення таких товарів до складу податкового кредиту не включалися суми податку, базою оподаткування є позитивна різниця між ціною постачання та ціною придбання таких товарів.

Детальніше про це йдеться у листі ДПС України від 23.01.2020 № 1174/7/99-00-07-03-02-07, який розміщено за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/74329.html.

За земельні ділянки, які не використовуються у господарській діяльності, платники єдиного податку сплачують земельний податок

Нормами п.п.297.1.4 п.297.1 ст.297 Податкового Кодексу встановлено, що платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку третьої групи для провадження господарської діяльності.

Водночас, юридична особа – платник єдиного податку ІІІ-тьої групи, який тимчасово припинив господарську діяльність, не використовує свої земельні ділянки для провадження господарської діяльності,  а отже,  ним не виконуються умови, які звільняють платника єдиного податку ІІІ-тьої групи від сплати земельного податку.

Таким чином, юридичні особи – платники єдиного податку – власники земельних ділянок (землекористувачі на правах постійного користування земельними ділянками) у разі тимчасового припинення господарської діяльності сплачують земельний податок на загальних підставах.

Плата за землю у фізичних осіб

Нарахування земельного податку фізичним особам здійснюється органами ДПС для кожної фізичної особи на підставі даних Державного земельного кадастру.

Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 1 травня.

Податок сплачується фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

У сільській та селищній місцевості земельний податок  фізичними особами може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про приймання податкових платежів.

Платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки для проведення звірки даних щодо:

- розміру площі земельної ділянки, що перебуває у власності та/або користуванні платника податку;

- права на користування пільгою із сплати податку;

- розміру ставки податку;

- нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, контролюючий орган за місцем знаходження земельної ділянки проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Орендна плата встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, – у розмірі не більше 3% їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування – не більше 1% їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3% та не більше 1% їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, – у розмірі не більше 5 % нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3 % та не більше 5 % нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Річна сума орендної плати  не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки, а у разі визначення орендаря на конкурсних засадах -  може перевищувати цей розмір.

Задекларуйте доходи від надання в оренду (емфітевзис) земельних ділянок с/г призначення, земельних або майнових паїв

Нормами Податкового кодексу України передбачено, що  у разі надання в оренду (емфітевзис) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю, податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу у вигляді орендної плати є орендар.

У разі якщо орендар є фізичною особою, яка не є суб'єктом господарювання, то особою, відповідальною за нарахування та сплату (перерахування) податку до бюджету, є платник податку – орендодавець.

Такий орендодавець зобов’язаний:

- самостійно нарахувати та сплатити податок до бюджету в строки, встановлені ПКУ для квартального звітного (податкового) періоду, а саме: протягом 40 календарних днів, після останнього дня такого звітного (податкового) кварталу, сума отриманого доходу, сума сплаченого протягом звітного податкового року податку та податкового зобов'язання за результатами такого року відображаються у річній податковій декларації про майновий стан і доходи ;

- у разі вчинення нотаріальної дії щодо посвідчення договору оренди об'єктів нерухомості нотаріус зобов'язаний надіслати інформацію про такий договір контролюючому органу за податковою адресою платника податку - орендодавця. За порушення порядку та/або строків подання зазначеної інформації нотаріус несе відповідальність, передбачену законом за порушення порядку та/або строків подання податкової звітності.

Отже, орендодавець, який надавав в оренду (емфітевзис) земельну ділянку сільськогосподарського призначення, земельну частку (пай), майновий пай  орендарю - фізичній особі, яка не є суб'єктом господарювання,  зобов’язаний подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до 01 травня 2020 року.

Легальні трудові відносини – гарантія економічного та соціального захисту громадян

Головне управління ДПС у Харківськійо бласті звертає увагу громадян, що їх соціальний захист сьогодні та гідне пенсійне забезпечення у майбутньому залежить, перш за все, від свідомої та активної громадянської позиції самих працюючих, а згода отримувати неофіційну заробітну плату позбавляє їх соціальних гарантій від держави.

Неоформлені трудові відносини з роботодавцем, тіньова зайнятість та заробітна плата «у конвертах», з якої не сплачено податки та внески до бюджетів, небезпечні не лише тим, що бюджет не отримує кошти у вигляді несплачених податків та внесків до фондів соціального страхування, у тому числі до Пенсійного фонду, а й у тому, що громадяни ризикують втратити право на пенсію або її частину, оскільки при нарахуванні пенсії враховується розмір заробітної плати та страховий стаж, протягом якого така особа сплачувала, або її роботодавець сплачував за неї єдиний соціальний внесок.

Страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок – част.1 ст.24 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Застрахована особа - це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок - п.3 част.1 ст. 1 ЗУ від 08.07.2010 №2464-УІ «Про збір та. облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Погодившись на пропозицію роботодавців отримувати неофіційну заробітну плату, громадяни сприяють уникненню роботодавців від витрат на сплату податків на фонд оплати праці до бюджету, та позбавляють себе права на соціальні виплати.

Проблему можна вирішити лише спільними зусиллями, тому звертайтеся до контролюючих органів та повідомляйте про проблеми, пов’язані з застосуванням трудового законодавства.

ГУ ДПС у Харківськійобласті нагадує, що керівники підприємств, установ, та організацій всіх форм власності та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю працівників, зобов’язані надсилати повідомлення про прийняття працівника на роботу до податкових інспекцій за місцем їх обліку платниками ЄСВ.

Повідомлення може подаватися в один з таких способів:
- засобами електронного зв'язку з використанням електронного підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;

- на паперових носіях разом з копією в електронній формі;

- на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п'ятьма особами.

Повідомлення про прийняття працівника на роботу має бути надіслане до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором.

Розмір податкової соціальної пільги у 2020 році

Нормами Податкового Кодексу передбачено надання платникам податкової соціальної пільги (далі -ПСП), тобто,  права на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати.

Граничний розмір доходу, який дає право на застосування  податкової соціальної пільги у 2020 році становить 2940,0грн. Для платника податку, який утримує двох чи більше дітей віком до 18 років, граничний розмір доходу, що надає право на  отримання ПСП, визначається як добуток граничного розміру доходу для застосування ПСП і відповідної кількості дітей: у 2020 році - 2940,0 х кількість дітей (п.п.169.4.1 п.169.4 ст.169 ПКУ).

Прожитковий мінімум  для працездатної особи станом на 01 січня 2020 року встановлено на рівні 2102,0грн.    

Розмір загальної податкової соціальної пільги складає 50% розміру прожиткового мінімуму   для працездатної особи ( у розрахунку на місяць), встановленого законом на 01 січня  звітного податкового року (п.п.169.1.1. п.169.1 ст.169 ПКУ), у 2020 році – 1051,0грн. (2102,0 Х 50%)

Особи, які можуть скористатися  податковою соціальною пільгою:

- батьки, які утримують 2-х або більше дітей віком до 18-ти років – можуть отримати ПСП  у розмірі 100% ПСП  (1051,0грн.) на кожну таку дитину (абз. «а» п.п.169.1.3 п.169.1 ст.169 ПКУ;

- одинока матір (батько), вдова (вдівець) або опікун чи піклувальник, які виховують дитину  віком до 18 років; платник податку, що утримує  дитину-інваліда; особи віднесені до 1-ї та 2-ї категорії осіб, постраждалих від аварії на ЧАЕС; учень, студент, аспірант, ординатор, ад’юнкт; інвалід 1-ї та 2- групи; особа, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність;  учасники бойових дій відповідно до  Закону «Про  статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» -  можуть застосувати ПСП  у розмірі 150% ПСП  (1576,50грн.) (абз. «б» - «е»  п.п.169.1.3 п.169.1 ст.169 ПКУ);

- інші пільгові категорії платників податків,  визначені у п.п.169.1.4 п.169.1 ст.169 ПКУ  - можуть застосувати ПСП  у розмірі 200%  (2102,0грн.)

Оподаткування процентів від розміщення коштів на депозиті

Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що податковим агентом платника податку під час нарахування на його користь доходів у вигляді процентів є особа, яка здійснює таке нарахування (п.п 170.4.1 п. 170.4.
ст. 170 ПКУ).     

Податковим агентом у строки, визначені ПКУ для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою 18 % із загальної суми процентів, нарахованих за податковий (звітний) місяць на суми банківських вкладних (депозитних) або поточних рахунків, ощадних (депозитних) сертифікатів, вкладів (депозитів) членів кредитної спілки у кредитній спілці.

Вищеперераховані доходи остаточно оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування.     

Оподаткування процентів та дисконтних доходів, нарахованих на користь фізичних осіб з будь-яких доходів, інших ніж вищеперераховані, здійснюється у загальному порядку, встановленому ПКУ для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою18% (п.п 170.4.3 п. 170.4. ст. 170 ПКУ).